Verdens første havmøllepark drejer på sidste vers

09.02.2016 10:20

DONG Energy forbereder nedtagning af Vindeby havmøllepark ved Lolland.

Vindeby havmøllepark var startskuddet på havmølleindustrien. I dag kan en vindmølle producere mere strøm end hele Vindeby havmøllepark. Klik på billedet for fuld størrelse

I sommeren 1991 leverede 11 små møller den første havmølleenergi til det danske elnet. Det var startskuddet på et industrielt væksteventyr, der betyder, at Danmark i dag er verdensførende i at opføre og drive havmøller. Havmøllerne står i Smålandsfarvandet ud for Vindeby på Lolland, og derfor hedder parken Vindeby Havmøllepark.

Fra pionerarbejde til milliardindustri

Det var pionerer fra det daværende Elkraft, som eksperimenterede med at placere møller ude i det lave farvand. I dag er Elkraft en del af DONG Energy, som har bygget flest havmølleparker i verden, og selskabets strategi er at levere grøn elektricitet til 16 millioner europæere i 2020.

Siden Vindebys fødsel er havmøller blevet regulære kraftværker, hvor én af de største havmøller nu producerer mere strøm end hele Vindeby. De 111 møller i Anholt Havmøllepark leverer grøn energi svarende til 400.000 danske husstandes årlige elforbrug. Det er 181 gange mere end de knap 2200 husstande, som Vindeby kan forsyne. DONG Energy’s kommende havmøllepark, Hornsea Project One bliver verdens største, og den vil levere grøn energi til cirka en million britiske hjem.

”Vindeby var den spæde start for en dansk industri, der i dag har cirka 30.000 ansatte, en omsætning cirka 90 milliarder kr og eksport i omegnen af 60 milliarder kr. Men efter 25 års drift er vindebymøllerne ved at være slidt ned, og derfor gør vi klar til at pensionere parken,” fortæller Leif Winther, der er ansvarlig for DONG Energy’s danske havmølleparker.

Inviterer til dialog

Før nedtagningen går i gang, er DONG Energy interesseret i dialog om anven-delse af den infrastruktur, der er bygget op omkring parken:

”Der ligger kabler med en tilhørende transformerstation på land, og det kan måske være interessant for selskaber, der interesserer sig for vedvarende energi. Dem vil vi gerne i dialog med, før nedtagningen starter,” siger Leif Winther. Han ser også andre perspektiver i nedtagningen af Vindeby:

”Der vil i fremtiden blive andre og betydeligt større havmølleparker, som skal tages ned. Hvordan det gøres mest effektivt og med størst mulig hensyn til miljøet, er et uopdyrket område. Her kan danske virksomheder måske få et forspring, akkurat som de gjorde, da vi startede udbygningen af vindkraft.”