Verdens første radar til havvind leverer nu data

21.09.2016 14:00

DONG Energy og SmartWind Technologies har installeret et avanceret radarsystem, der indsamler tredimensionelle data om vindstrømme i Westermost Rough Havmøllepark på den engelske østkyst. Projektet, som er det første af sin art i verden, udgør et paradigmeskift inden for vindmålinger.

DONG Energy er for nylig begyndt at modtage tredimensionelle data fra den avancerede BEACon-radar ved havmølleparken Westermost Rough ud for Englands østkyst. "Dette er et kæmpe skridt for vores viden om vind," forklarer Nicolai Gayle Nygaard, som er teknisk ansvarlig for BEACon hos DONG Energy:

"Vi får 3D-billeder af vindstrømmene gennem havmølleparken minut for minut. Det er banebrydende for branchen.  Vi er ikke længere begrænset til at måle vinden på et enkelt punkt – nu kan vi dokumentere vindfeltet for hele havmølleparken og kystområdet. Hvis man foretager målinger ved hjælp af konventionelle teknologier, svarer det til at bruge en lommelygte i et mørkt rum – man har et begrænset udsyn. Med de nye radarer er hele rummet oversvømmet med lys. Vi får ny indsigt, som giver os værdifulde oplysninger, der kan bruges i designet og driften af fremtidige havmølleparker," siger han.

SmartWind Technologies, der er baseret i Texas, har udviklet og implementeret BEACon-radarsystemet. Medstifter John Schroeder tilføjer: "SmartWind Technologies har leveret en avanceret hardware- og softwareløsning, der kan måle komplekse vindstrømme ved havmølleparken Westermost Rough og koge de komplekse datafelter ned til et brugervenligt format. Med de indsamlede data bliver det muligt både at gennemføre langsigtede undersøgelser og understøtte beslutningstagning i realtid. Den nye funktion kan givetvis bidrage til at reducere prisen på energi fra havvind, og vi er stolte af at hjælpe DONG Energy med at nå dette mål."

Dataopsamlingen er først lige begyndt, men de første data giver allerede et væld af oplysninger om, hvordan havmøllerne i Westermost Rough interagerer med det skiftende vindfelt. Hver uge indsamler radarerne så meget data, at datamængden overstiger Wikipedia i størrelse.

Jesper Skov Gretlund, projektleder for BEACon hos DONG Energy, siger: "Vi er altid på udkig efter innovations- og forskningspartnere med kompetencer i verdensklasse. Vi har fundet et perfekt match i BEACon-projektet med en kombination af revolutionerende teknologi og samarbejde med en førende teknologivirksomhed på det spirende amerikanske marked."