Banebrydende havmøllepark åbner i dag

17.05.2017 10:00

Den nye havmøllepark Burbo Bank Extension kan forsyne over 230.000 hjem med strøm og åbnes officielt i dag ved en ceremoni i Liverpool, England.

Havmølleparken er et joint venture mellem DONG Energy (50 %) og dens partnere PKA (25 %) og KIRKBI A/S, som er LEGO Koncernens moderselskab (25 %). Burbo Bank Extension er den første havmøllepark i verden, som anvender MHI Vestas V164-8,0 MW-vindmøller kommercielt.

Højt innovationstempo i havvindindustrien

Blot én af disse vindmøller producerer mere energi end hele Vindeby, som var verdens første havmøllepark, der blev opført af DONG Energy for 25 år siden.

Henrik Poulsen, DONG Energy's administrerende direktør, udtaler: "Burbo Bank Extension er et godt eksempel på det høje innovationstempo i havvindindustrien. For mindre end ti år siden installerede vi som de første Siemens 3,6 MW-vindmøller på Burbo Bank, og siden da er vindmøllernes kapacitet mere end fordoblet.”

Henrik Pousen fortsætter: ”Ved at skubbe innovationen i den retning reducerer vi prisen på energi fra havvind, hvilket er med til at fremme havvindindustrien verden over."

"Projektet har også været med til at udvikle den britiske forsyningskæde. Havmølleparken er den første til at anvende britisk producerede vinger, og ordren på overgangsstykker var den første for fabrikken Offshore Structures Britain i Teesside," slutter Henrik Poulsen.

Investeringer i havvindindustrien

Peter Damgaard Jensen, administrerende direktør i PKA, siger: "Siden PKA's første investering i en havmøllepark i 2011 har vi i vores strategi haft fokus på at investere i vedvarende energi og frasælge investeringer i kul- og olieselskaber. PKA har i dag investeret i fire havmølleparker, som leverer vedvarende energi til omkring én million husstande. Vi er stolte over at kunne give et godt afkast til pensionsopsparerne og samtidig gøre en positiv forskel."

Bali Padda, administrerende direktør i LEGO Koncernen, udtaler: "Vi ønsker at gøre en positiv forskel for den jord, som vores børn skal arve, og vi har opstillet et ambitiøst mål om, at vores energiforbrug skal dækkes af vedvarende energi i 2020. Med indvielsen af havmølleparken Burbo Bank Extension har vi nu nået dette mål tre år tidligere end planlagt. Vi vil fortsat investere i vedvarende energi, og vi håber at kunne inspirere til den fremtidige udvikling af vedvarende energi og dermed gøre en positiv forskel for verden, for dem, der skal bygge fremtiden."

DONG Energy er i gang med at opføre et nyt driftsanlæg i Merseyside, Nordvest-England, i millionklassen, som både kommer til at servicere Burbo Bank Extension og den eksisterende havmøllepark i området, Burbo Bank. Op imod 75 nye jobs vil blive skabt i anlægsperioden, mens ca. 45 personer vil blive fastansat på anlægget, når det åbner senere på året.