DONG Energy og Global Infrastructure Partners skal opføre den tyske havmøllepark Borkum Riffgrund 2 i et 50/50-partnerskab

07.08.2017 18:00

DONG Energy og Global Infrastructure Partners (GIP), en førende global og uafhængig infrastrukturinvestor, har i dag offentliggjort, at Global Infrastructure Partners III (GIP III), en fond, der varetages af GIP, har indgået en aftale om at købe 50 % af det tyske havmølleprojekt Borkum Riffgrund 2 af DONG Energy til en samlet pris på ca. EUR 1.170 mio.​

Fundamentet til transformerstationen på Borkum Riffgrund 2 forlader Schiedam-havnen i Holland.

Borkum Riffgrund 2 er et havmølleprojekt på 450 MW i den tyske del af Nordsøen, som er under opførelse af DONG Energy. DONG Energy leverer alle ydelser inden for EPC-kontrakten (ingeniørydelser, indkøb og konstruktion) i forbindelse med opførelsen af parken. Derudover er DONG Energy ansvarlig for drifts- og vedligeholdelsesydelser samt etablering af afsætningskanalen til parkens elproduktion.

Transaktionen er betinget af godkendelse fra konkurrencemyndighederne og forventes afsluttet inden udgangen af året.

Med købet af 50 % af havmølleparken Gode Wind 1 i 2015 og indvielsen i juni 2017 er Borkum Riffgrund 2-transaktionen GIP's andet joint venture med DONG Energy.

Samuel Leupold, koncerndirektør og CEO for Wind Power i DONG Energy, udtaler: "Vi er glade for at kunne bygge videre på det partnerskab, vi etablerede med GIP i forbindelse med Gode Wind 1 i 2015, og vi vil gøre vores bedste for at sikre et lige så vellykket samarbejde på Borkum Riffgrund 2."

Adebayo Ogunlesi, bestyrelsesformand og Managing Partner i GIP, udtaler: "Denne nye transaktion fortsætter og styrker vores vellykkede samarbejde. DONG Energy er en anerkendt markedsleder i energisektoren og pioner inden for udvikling og drift af havmølleparker, og opkøbet er i tråd med GIP's strategi om at investere i projekter af højeste kvalitet og udvikle langsigtede strategiske partnerskaber med førende industrielle virksomheder."