Linkogas og DONG Energy indgår 15-årig kontrakt

03.09.2014 13:00

DONG Energy gør klar til at opføre nyt opgraderingsanlæg til biogas og forpligter sig i langvarig aftale med Linkogas i Sydjylland.

Danmark kan være på vej ind i et grønt gaseventyr i takt med at gylle fra millioner af køer og grise omdannes til biogas. Biogas fra de mange husdyr kan ende som opgraderet naturgas, der luner i hjemmene. DONG Energy har som de eneste i Danmark opført to opgraderingsanlæg, og det har givet konkrete erfaringer med at opgradere fra biogas til bionaturgas.

”Nu gør vi klar til at bygge det 3. anlæg. Det skal stå ved Lintrup i Vejen Kommune, hvor selskabet Linkogas driver et biogasfællesanlæg for 55 landmænd i området. Linkogas er blandt pionererne i den danske biogasbranche, og er et veldrevet og innovativt biogasanlæg. Der er ligefrem venteliste på at blive andelshaver og leve-randør til anlægget, så jeg er meget tilfreds med, at det er lykkedes for os at indgå denne aftale,” siger markedsdirektør Lars S. Bentzen.

3. september 2014 sættes der underskrift på aftalen, og fra Linkogas hilser for-mand Aksel Buchholt DONG Energy velkommen.

”Vi har indgået en aftale med det selskab, der har mest viden om, hvordan biogas kan blive en integreret del af energiforsyningen. Det er vi glade for, og det glæder os naturligvis også, at vi i de næste mange år har en sikker afsætningskanal for vores biogas samtidig med, at vi stadig kan levere en vis mængde til Rødding Fjernvarme og dermed medvirke til en høj varmeforsyningssikkerhed til Rødding by.”

Parterne forventer, at den første opgraderede biogas flyder gennem rørene ud til kunderne i sidste halvdel af 2015.