Sidste fundament installeret på Gode Wind 1 og 2

16.09.2015 10:00

Det sidste af de i alt 97 fundamenter til havmølleparkerne Gode Wind 1+2 er nu installeret.

Installationen af både monopæle og overgangsstykker er gået så godt, at denne milepæl er nået forud for tidsplanen. Alt i alt tog opførelsen blot fem måneder.

"Det er en stor bedrift, at vi har nået denne vigtige milepæl tidligere end planlagt. Jeg er meget tilfreds med, at vi har installeret fundamenterne inden for de støjgrænser, som de tyske myndigheder har udstukket," siger Trine Borum Bojsen, der er administrerende direktør for DONG Energy iTyskland.

Som støjdæmpende foranstaltninger har DONG Energy anvendt et støjdæmpningssystem med et lydbeskyttende undervandsskjold i stål suppleret med et stort undervands boblegardin.

Havmølleparkerne Gode Wind 1 og 2 er DONG Energys andet og tredje havmølleprojekt i Tyskland. Det første vindprojekt er Borkum Riffgrund 1. Havmølleparkerne Gode Wind 1 og 2 vil have en samlet kapacitet på 582 megawatt og vil dermed kunne levere miljøvenlig el til 600.000 tyske husstande.

Flere billeder fra installationen af fundamenterne (klik på billederne for større udgave)

Transformerplatforme til Gode Wind 1 og 2 installeret

​Vi har nu nået endnu en vigtig milepæl i etableringen af havmølleparken Gode Wind 1 og 2.

Vellykket installation af første fundament

​Den 14. april 2015 kunne man se det mest synlige bevis på, at et projekt nu er i gang.