Første strøm fra DONG Energy's havmøllepark Burbo Bank Extension

21.11.2016 10:30

For første gang er der produceret elektricitet på havmølleparken Burbo Bank Extension, som er et joint venture mellem DONG Energy (50 %) og DONG Energy's partnere PKA (25 %) og KIRKBI A/S (25 %).

Klik for at se billedet i større format.

De første havmøller blev opført for nylig, og strøm fra den første havmølle eksporteres nu til det britiske elnet. Det er første gang, at den nyeste generation 8MW-havmøller fra MHI Vestas er blevet anvendt kommercielt offshore, og første strøm er et vigtigt skridt i projektet.

Claus Bøjle Møller, Programme Director for Burbo Bank Extension, siger: "Den første strøm er en vigtig milepæl for os, fordi den viser, at hver enkelt del af transmission og produktion fungerer. Opførelsen af havmølleparken skrider godt frem takket være en kæmpe indsats fra vores team og vores leverandører.”

”Denne milepæl er også væsentlig for havmølleindustrien generelt. Brugen af disse store møller er et vigtigt skridt i bestræbelserne på at nedbringe prisen på energi fra havvind, og vi er stolte af endnu engang at være de første til at tage ny teknologi i brug."

Grøn energi til det britiske elnet

I de kommende uger vil de første havmøller producere mere og mere grøn strøm til det britiske elnet. Når alle 32 havmøller er på plads, hvilket de forventes at være i første kvartal 2017, vil havmølleparken kunne producere op til 258 megawatt (MW) elektricitet – nok til at dække det årlige elforbrug i cirka 230.000 britiske hjem.

Klik for at se billedet i større format.

Strøm til 300.000 husstandes forbrug

DONG Energy har arbejdet ud fra Liverpool Bay i et årti. DONG Energy's oprindelige Burbo Bank Havmøllepark blev indviet i 2007 og var den første til at anvende havmøller på 3,6 MW, som siden blev udbredt i hele branchen. Samlet set vil de to Burbo Bank-havmølleparker producere nok strøm til at dække flere end 300.000 husstandes forbrug.

Opførelsen af Burbo Bank Extension, der ligger 7 km ud for Liverpool Bay, varetages af et team på 90 personer, som arbejder fra DONG Energy’s anlæg på skibsværftet Cammel Laird.

Der arbejdes også på at bygge et avanceret drifts- og vedligeholdelsesanlæg til adskillige millioner britiske pund i King's Wharf, Seacombe, som skal betjene DONG Energy's to havmølleparker i området.