DONG Energy lancerer batteriløsning til havmøllepark

07.06.2017 10:00

Den globalt førende virksomhed inden for havvind vil integrere batterianlæg i sin havmøllepark Burbo Bank for at levere frekvensrespons. Det første vindkraft- og batterihybridanlæg af sin slags i en havmøllepark skal levere frekvensrespons med henblik på at stabilisere netfrekvensen ved 50 Hz og opretholde driften i elnettet.

Det første vindkraft- og batterihybridanlæg af sin slags i en havmøllepark

DONG Energy har i dag offentliggjort sine planer om at tilbyde frekvensrespons fra sin eksisterende havmøllepark Burbo Bank ved at benytte en kombination af vindkraft og batteri. DONG Energy præsenterer løsningen senere i dag som en del af koncernens R&D-konference på Offshore Wind Energy 2017 – se oplysninger om konferencen nedenfor.

Det forventes, at batterianlægget på 2 MW vil være installeret inden udgangen af året. Anlægget vil forbedre vindmølleparkens ydeevne, der i forvejen er på 90 MW. Det er første gang, et batterianlæg, som leverer frekvensrespons til elnettet, integreres i en havmøllepark.

Frekvensrespons er en mekanisme, der anvendes af den britiske systemoperatør, National Grid, til at styre stabiliteten i elnettet. Netfrekvensen er en kontinuerligt skiftende variabel, som skal forblive tæt på 50 Hz. Hvis frekvensen afviger fra denne grænseværdi, påvirker det alt, der er tilsluttet elnettet – lige fra husholdningsapparater til kraftværker. Evnen til at øge eller reducere udladninger af aktiv effekt gør det muligt for nettet at reagere hurtigt på frekvensændringer.

Richard Smith, ansvarlig for netværkskapacitet (Network Capability (electricity)) hos National Grid, siger: “I takt med at Storbritanniens energimiks ændrer sig, ved vi, at det vil kræve mere fleksible løsninger at sikre en sikker og stabil energiforsyning i fremtiden. Jeg ser frem til at se, hvordan DONG Energy’s lagringsløsning integreret i en havmøllepark kan tilbyde os produkter, der kan hjælpe os med at løfte de daglige driftsmæssige udfordringer og holde frekvensen på 50 Hz i Storbritanniens elnet.”

Ved at kombinere et batterianlæg med en vindmøllepark er det hurtigt og billigere at opnå frekvensstøtte, hvilket giver en besparelse for elforbrugerne.

Ole Kjems Sørensen, Senior Vice President i Partnerships/M&A og Asset Management i DONG Energy, siger: "Behovet for fleksibilitet forventes at stige, og som førende inden for lavemissionsenergi er vi meget interesserede i at være en del af løsningen på et smartere energisystem," og han fortsætter:

"Vi tilbyder allerede førende fleksible produkter til vores erhvervskunder, og nu fokuserer vi også på at forbedre vores tilbud inden for elproduktion, så vi kan hjælpe National Grid med at styre stabiliteten i elnettet."

"Vi er rigtig glade for at kunne bruge batteriteknologi til at vise, hvordan dette vindkraft- og batterihybridanlæg fungerer. Med otte eksisterende havmølleparker i Storbritannien og yderligere fire under opførelse forventer vi at udnytte yderligere teknologiske forbedringer og nyskabelser og sikre, at DONG Energy understøtter stabiliteten i elnetsystemer, i takt med at produktionskapaciteten bliver renere og mere bæredygtig," siger Ole Kjems Sørensen afslutningsvist.

ABB leverer 2 MW-batterisystemet. Havmølleparken Burbo Bank har været i drift siden 2007 og kan forsyne op til 80.000 britiske husstande.