DONG Energy inviterer igen på havmøllesafari

01.05.2017 17:00

DONG Energy’s 700.000 privatkunder får nu deres elforbrug dækket af grøn strøm fra dansk havvind. Det fejrer vi ved at invitere 1.000 danskere på havmøllesafari, hvor de får mulighed for at komme tæt på havmøllerne.

Danmarks omstilling til grøn energi er i fuld gang, og de store ’vindkraftværker’ på havet spiller en afgørende rolle. Nu inviterer DONG Energy igen danskerne med ud på havet for at opleve havmøller helt tæt på.

”Danmark gør det rigtig godt med grøn energi, fordi danskerne bakker op om det. Som den største producent af grøn strøm i Danmark er vi glade for at være en del af omstillingen fra sort til grøn energi. Faktisk står vi for over halvdelen af Danmarks CO2-reduktion. Nu giver vi igen danskerne muligheden for at komme helt tæt på og se, hvordan det foregår”, siger Louise Hahn, privatkundedirektør i DONG Energy.

Åbne for alle

Havmøllesafarierne udgår med lejede færger fra Grenaa Havn til Anholt Havmøllepark lørdag den 17. juni og Københavns Havn til Middelgrunden Havmøllepark lørdag den 24. juni 2017.

På turene kommer man helt tæt på de grønne kraftværker. Og der vil være mulighed for at møde nogle af de medarbejdere, der enten har deres daglige gang i de store havmøller, eller er med til at opføre dem.

”Sidste år inviterede vi for første gang danskerne ud på havet for at opleve grøn energi, og deltagerne havde en rigtig god oplevelse. Alle vores privatkunder får nu grøn strøm fra vores danske havmølleparker, og nu giver vi igen mulighed for, at man kan komme ud og se, hvordan det foregår ude på havet,” siger Louise Hahn.

Safarierne er åbne og gratis for alle interesserede. Der er et begrænset antal pladser, og derfor trækker vi lod om i alt 1.000 billetter. Tilmelding sker via hjemmesiden www.gørdanmarkgrønnere.dk.

Fakta om den grønne omstilling

Danmark har siden de første havmøller blev rejst ved Vindeby for mere end 25 år siden gennemgået en regulær revolution inden for grøn energi, der samtidig har lagt grunden til et eksporteventyr. Omkring 30.000 personer er beskæftiget i vindindustrien i Danmark, og vindmøllebranchen udgør en eksport på over 50  milliarder kroner.

DONG Energy har bygget 19 havmølleparker i Europa De leverer grøn strøm til 7,5 millioner mennesker. Faktisk har DONG Energy bygget hver fjerde af alle verdens havmøller og er dermed globalt førende på sit felt. I 2020 forventer DONG Energy at deres havmølleparker kan levere nok grøn energi til 17 millioner mennesker.