DONG Energy installerer den første vindmølle på Borkum Riffgrund 1

27.10.2014 09:50
Det blev en vellykket installation af den første af i alt 78 vindmøller på DONG Energy's første tyske havmøllepark Borkum Riffgrund 1.

First turbine in German waters

Havmølleparken, som har en samlet kapacitet på 312 MW, er et joint venture projekt mellem markedslederen inden for offshore vind, DONG Energy, med en ejerandel på 50% og Kirkbi Invest A/S og William Demant Invest A/S med en samlet ejerandel på 50 %.

Trine Borum Bojsen, Managing Director for DONG Energy i Tyskland, siger: "Installationen af vores allerførste vindmølle i tysk farvand er et meget synligt bevis på DONG Energy's ambitioner i Tyskland.  Borkum Riffgrund 1 er ikke kun vores første vindmøllepark i Tyskland; den er også den første i en række af vindmølleparker."

Trine fortsætter: "I 2015 fortsætter vi med installationen af havmølleparkerne Gode Wind 1 og 2. Med de tre vindmølleparker betyder det, at vi vil have opført ca. 900 MW i den tyske del af Nordsøen og dermed kan forsyne knap en million tyske husstande med strøm."

Borkum Riffgrund 1 ligger ca. 37 kilometer nord for øen Borkum i den tyske del af Nordsøen.

Borkum Riffgrund 1 forventes idriftsat i den første halvdel af 2015. Vindmølleparken har en kapacitet på 312 MW og vil være i stand til at producere tilstrækkelig CO2-fri strøm til at forsyne ca. 320.000 tyske husstande. Konstruktionsarbejdet offshore begyndte i august 2013.

Indtil nu har DONG Energy opført en samlet kapacitet på 2.100 MW offshore vindkraft. Når alle DONG Energy's projekter, som i øjeblikket er under opførelse, står klar,  vil DONG Energy have installeret i alt 3.600 MW, hvilket betyder, at vi vil være over halvvejs i realiseringen af virksomhedens strategiske mål på 6.500 MW inden 2020.