Ny aftale sikrer grøn fjernvarme til Herning, Ikast og Sunds i 15 år

28.04.2017 13:00

Herningværket skal levere fjernvarme til Eniig Varme, Energi Ikast Varme og Sunds Vand- og Varmeværk frem til 2033. Samtidig skal Herningværket gøres endnu mere effektivt.

DONG Energy har netop indgået en 15-årig aftale med Eniig Varme, Energi Ikast Varme og Sunds Vand- og Varmeværk om at levere fjernvarme fra Herningværket.

Aftalen indebærer, at Herningværket får etableret et anlæg, der udnytter varmen i røgen – et røggaskondenseringsanlæg. Det vil gøre Herningværket i stand til at trække mere energi ud af træflisen, som er det primære brændsel. Værket vil derfor fra 2019 kunne levere den samme mængde varme i Herning, Ikast og Sunds med et brændselsforbrug, der er ca. 20 % lavere end i dag.

”Jeg er glad for, at Herningværket skal fortsætte med at levere stabil, grøn fjernvarme til vores varmekunder i Herning, Ikast og Sunds. Med den nye aftale gør vi Herningværket endnu mere effektivt og dermed mere klimavenlig,” siger Thomas Dalsgaard, koncerndirektør i DONG Energy.

Aftale om billig, sikker, effektiv og grøn varmeleverance

Varmeforsyningsselskaberne i Herning, Ikast og Sunds er godt tilfredse med aftalen, som nu er faldet på plads efter mere end to års forhandlinger.

”Vi er i Ikast tilfredse med resultatet af de meget langvarige forhandlinger, da aftalen sikrer en fortsat grøn varmeleverance til fjernvarmekunderne, som gør, at vi kan fastholde en attraktiv varmepris til vores andelshavere i Ikast,” siger Kaj Hansen, direktør i Energi Ikast.

”Det har været vigtigt for os at indgå en aftale der først og fremmest sikrer kunderne attraktive varmepriser og en stabil varmeforsyning baseret på bæredygtige brændsler. Vi er meget tilfredse med, at der samtidig med indgåelse af en ny varmeaftale også er aftalt forbedringer på Herningværket, så driften bliver mere effektiv og samtidig grønnere,” siger Erling Vendelbo Klemmensen, varmechef i Eniig Varme.

”Med den nye aftale ser vi frem til et styrket fjernvarmesamarbejde i Herning-Ikast området. Aftalen forener et generelt behov for billig, sikker, effektiv og grøn varmeleverance med ønsket om en lokal forankring samt nærhed til varmekunderne i Sunds. Kursen for udviklingen af Sunds Vand- og Varmeværk de næste 10-15 år kan nu udstikkes mere præcist inden for disse rammer,” siger bestyrelsesformand for Sunds Vand- og Varmeværk, Stig Østergaard Nielsen.

Den nye varmeaftale omfatter perioden fra 2019 til 2033. DONG Energy forventer at påbegynde byggeriet af det nye røggaskondenseringsanlæg i løbet af fjerde kvartal 2017.