Aggregated Micro Power Plc og DONG Energy indgår samarbejde

14.03.2017 13:30

De to virksomheder skal arbejde sammen om at skabe værdi og håndtere udfordringer på det britiske energimarked.

DONG Energy har indgået en aftale med Ashford Power Ltd, et projektselskab udviklet og administreret af Aggregated Micro Power Plc (AMP).

Aftalen er en innovativ måde at vinde markedsandele på og er samtidig en robust og økonomisk realisérbar løsning på et marked præget af øget konkurrence.

DONG Energy vil kunne kontrollere anlæggets gasdrevne turbiner fra sin døgnbemandede handelsfunktion i Danmark. Her har man ansvaret for at identificere muligheder for at optimere anlæggets driftstider baseret på ændringer i efterspørgsel og produktion.

"Vi er meget glade for at kunne indgå denne aftale med AMP. Som ansvarlig for en af verdens største vindportefølje har vi konstant fokus på spotmarkedet, hvilket gør et aktiv som Ashford Power til et naturligt match. I betragtning af aktivets meget store fleksibilitet og vores viden om markedet ser vi frem til at indfri dets fulde potentiale," siger Søren Scherfig, Head of Trading and Portfolio Management hos DONG Energy.

Chris Wickins, som er Project Development Director hos AMP og direktør for Ashford Power, tilføjer: "Dette er et fantastisk og fleksibelt projekt til gasfyret elproduktion, og det understøtter Storbritanniens vækst inden for vedvarende energi. Vi er glade for at indgå aftalen med DONG Energy, hvis elkøbsaftale var medvirkende til, at projektet kunne finansieres.”

Det, at vi får fleksible aktiver som Ashford Power Plant med i DONG Energy's portefølje, betyder, at vi genererer stærke værdiskabende tilbud til fleksible producenter uden for det traditionelle marked.

"Denne aftale understreger vores fortsatte engagement på det britiske marked og de innovative løsninger, DONG Energy kan tilbyde. Med produkter som ’Renewables Balancing Reserve’ tror vi på, at DONG Energy er godt rustet til at vise, hvordan vindkraft, forbrugere og fleksibilitet sammen kan skabe værdi på det britiske marked," siger Søren Scherfig.